|
||||||||
Met het album “Sand” van ‘Balthazar’ hebben we deze maand al een grote release gehad van een band uit het Gentse. Daar komt nu nog een nieuwe plaat bij van de indierockformatie ‘Teen Creeps’ die tien songs aanbieden op hun tweede volwaardige album “Forever”. Dat is de opvolger van het in 2018 uitgebrachte debuutalbum “Birthmarks” waarvan we ons nog de twee singles “Sidenote” en “Hindsight” kunnen herinneren. Vier jaar eerder hadden de uit het Limburgse Bree afkomstige leadzanger en gitarist Bert Vliegen met Gentenaren gitarist Joram De Bock en drummer Ramses Van den Eede al een eerste minialbum onder de zelfverklarende titel “EP” in eigen beheer uitgebracht, maar de full-cd’s konden opgenomen worden voor het label PIAS. “Forever” gaat gewoon verder in eenzelfde stijl als “Birthmarks” met vaak stevige rocknummers waarin de gitaarklanken overheersen en ondersteund worden door een ritmische sound van bas en drums. Dat valt al meteen te horen in de openingstrack “Seeing Shapes” (zie 1e video) en in hard rockende nummers als “Fall Out”, “Hideaway”, “Defender”, “Tourist” en albumtiteltrack “Forever”. Er zit vaak heel wat ‘power’ in de meeste songs op “Forever” maar de aandacht voor een bijpassende melodie blijft ook steeds aanwezig in nummers als “Signal Dream”, “Brothers” waarop zangeres Loes Gerits meezingt, “Toughen Up” en albumafsluiter “Crash/Land”. Die song wordt in het begin als een heuse ballad aangeboden, maar wat verderop gaat hij toch helemaal uit de bol zoals u zelf zal kunnen vaststellen op de tweede video bij deze recensie. Dit nieuwe album werd al in de lente van 2019 opgenomen in de ‘Audioworkx’-studio in het Nederlandse Hoogeloon met Jesse Maes als producer. Hij is de gitarist en stuwende kracht achter de Gentse noiserockband ‘Hypochristmutreefuzz’ waar ‘Teen Creeps’-drummer Ramses Van den Eede de rol van frontman voor zijn rekening pleegt te nemen. Herinneringen en gelijkenissen met de sound van bands als ‘Sonic Youth’ of ‘Dinosaur Jr’ blijven ook bij dit nieuwe album van ‘Teen Creeps’ weer opduiken. Van zo’n stempel zal dit Belgische trio wellicht nooit volledig afgeraken, maar er zijn volgens ons toch heel wat ergere zaken dan in dergelijke categorie van topbands ondergebracht te worden. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||